Sider

onsdag, januar 16, 2008

smågruppa

jeg har en utrolig bra smågruppe! digger å henge med de hver onsdag kveld. forrige onsdag bestemte vi ved en tilfeldighet at vi skulle prøve å lese større deler av Bibelen sammenhengende. så i dag leste vi høyt 12 kapitler i apostlenes gjerninger. (akkurat som bjørnar nevnte for en tid siden). og det var skikkelig bra!

don miller skriver også i searching for God knows what at vi har glemt å lese tekster i Bibelen som det de er, tekster. vi analyserer hver minste detalj og ord for å finne mening og system. men poesien blir da borte. dette gjelder kanskje helst i mange av gt-bøkene.

3 kommentarer:

Bjørnar sa...

> så i dag leste vi høyt 12 kapitler i apostlenes gjerninger. [...] og det var skikkelig bra!

Nice. :) Er veldig klar for innspill/forslag på tekstavsnitt (lange) som egner seg spesielt til lesing.

Ang. Don Millers kommentar: Jeg er så vilt enig! Mer poesi og liv parallelt med analysen.

Jeg kunne forøvrig gjerne tenkt meg å truffet deg i Real Life en gang, Kristian. Det er gang på et bra online-forhold her, men kaffe og prat hadde vært bra hvis vi hadde funnet en passende anledning. Jeg gir en lyd neste gang jeg kommer til Oslo.

Anonym sa...

Veldig kult. Jeg driver og leter etter en god anledning for det samme.

Selv har jeg og hatt godt utbytte av i det siste å bli lenge i et tekstområde. Da åpner stadig nye ting seg. F.eks. lese apg mange ganger.

Don Miller har forøvrig en undervisning om det å lese historien som historie på podcasten til Mars Hill Church som er ganske bra.

Kristian Nesbu Vatne sa...

b: skal gi et pip m tips om tekstavsnitt. og ja, det hadde vært kult å møtes! si i fra når du besøker byen neste gang. (men får litt sånne blind-internett-date vibber... :) men det er moro!

e: skal sjekke ut MHC podcasten. takk for tipset!