Sider

mandag, desember 08, 2008

Oslo City sin julereklame

Det første jeg tenkte da jeg så julereklamen til OC i år var; hm interesant at de er så ærlige på hva de vil. For over plakaten står det "kunder ønskes". Det neste jeg tenkte var; interesant at de bruker et kors, foldete hender, en flosshatt med tryllestav og en spåkule. Her er det mye rom for tolkning.

Flere reagerer på den: i Aftenposten og i VL. NA24 skriver også om den.

OC har også tidligere klart å få masse oppmerksomhet for sine kampanjer. Blant annet reklamekampanjen med det nakne paret. De var først nakne på valentines day 2005, så 9 måneder etter var de igjen på plakatene og denne gangen var hun gravid. (Så tror jeg de ble tatt bildet av igjen sammen med barnet. (stemmer det?)). Det ble mye styr den gangen og fotograf Virre Dahl sier til kampanje.com

– Jeg skjønner ikke at noen kan la seg støte av dette, dette er en positiv greie. Rett opp og ned, ærlig. Paret er til og med gift. Reklame oppleves ofte som bløff, men dette er ekte, sier Dahl.

I hvert fall kom det mange reaksjoner på denne nakenkampanjen. Hele 55 mennesker klagde til forbrukerombudet (!). Jeg syns det var noen vakre bilder. Gud har skapt oss så fine og flotte, og her stiller OC det ut. Flott! Selvfølgelig hadde det vært mye bedre om bildene ble stilt ut i et kunstgalleri med en ikke-kommersiell tanke bak (eller er kunst også kommersiell?). Samtidig var det sikkert mange ungdommer, som ikke ville sett disse bildene hvis de hang i et kunstgalleri, som fikk en a-ha opplevelse og lærte mer om at når man har sex så kan resultatet bli noe så vakker som et nytt menneske. 

(Her kan du se valentineskampanjen og gravidkampanjen 9 mnd etter og dømme selv. Advarsel: de er nakne på bildene)

Det må gå an å bruke disse reklamekampanjene til å snakke litt sammen. F.eks årets julekampanje. Hva kan vi tolke av den? Senterlederen mener at den skal få oss til å tenke på innholdet i jula og hva vi har gjort det til: en kjøpefest. (Men jeg mistenker han for å ønske en haug med oppmerksomhet og selge masse juelgaver. Og det får han.).

Hvis jeg hadde vært konfirmantleder så hadde jeg tatt opp dette med konfirmantene mine. Kanskje vi kunne fått en god samtale? Om hva jula var ment å være og hva den har blitt.   

Ingen kommentarer: