Sider

onsdag, januar 27, 2010

Misjon og kultursalat

Mali10 - 112

Etter 5 år på MF har jeg endelig fått lov til å velge mitt første valgfag. Whe-hey! (jeg har kanskje fått velge noen småfag innimellom men det tells ikke) Og da valgte jeg et misjonsfag.


I klassen min er vi folk fra Kenya, Etiopia, Tanzania, Burma og jeg som den eneste fra Norge. Det er gøy. Forelesningen forrige uke handlet om interkulturell hermeneutikk og kommunikasjon over kulturgrenser. Foreleseren spurte om vi hadde noen eksempler der vestlige misjonærer hadde tråkket i kultursalaten og min kenyanske medstudent var raskt oppe med hånden for å dele en historie.

Det var nemlig en engelsk (tror jeg) misjonær som hadde komme for å jobbe med hennes kirke i Kenya. Denne misjonæren hadde et litt spesielt kjæledyr; nemlig en slange. I den kenyanske kulturen er slangen symbol på dårlige ting og er forbundet med trolldom. Derfor ble folk ganske forferdet over denne mannen og folk fikk ikke respekt for han. Heldigvis tok de lokale prestene en prat med han og han ble nødt til å finne seg et nytt husdyr.

Det finnes nok drøssevis med kulturelle tabber som er gjort av misjonærer og andre som har prøvd å kommunisere over kulturgrenser. Vi kan nok aldri helt klare å unngå det men vi bør streve mot å forstå mer av folks kultur og verdensbilde.

Et annet spørsmål er om det går an å strippe vårt gode budskap for all vår kultur når vi skal prøve å forkynne evangeliet til andre? Og er det et mål?


Ingen kommentarer: