Sider

tirsdag, april 20, 2010

Leir - noen refleksjoner

Var på NMS U (de har fått nye nettsider) leir i helgen og hadde ansvar for bibeltimer og sånn. Snakket om at vi er en del av Guds store historie som han holder på å skrive. Den største utfordringen for min del var å snakke slik at ungdommene forstod. Syns det alltid er vanskelig å finne ut hvordan ungdommene forholder seg til det som blir forkynt. Mange av ungdommen gikk på praktiske linjer på videregående og var ikke så glad i å lese og jobbe teoretisk. Hvordan forkynner man om kristen tro til dem? Det er nok en grunn til at det er lite snekkere, rørleggere og bilmekanikere i kristne settinger. Mye undervisning og forkynnelse er teoretisk. Men Jesus var praktisk var han ikke?

Derfor måtte jeg gå noen runder før og spesielt under leiren for å finne ut hvordan jeg skulle legge det opp. Jeg brukte lectio divina i en kveldssamling, bønnelabyrint i annen, ellers var samtalegrupper toppers og i undervisningen prøvde jeg ut en andakts bonaza. Fleste tipsene har jeg med meg fra den ypperlige siden ungdomsarbeid.no (Det skal sies at jeg sitter i redaksjonen for den...).

Alt i alt ble det en veldig fin leir og de jeg snakket med syns det var fint med f.eks bønnelabyrint. Noen var litt redd for hva som kunne skje når de prøvde å være med på lectio divina. De turte ikke å bli med helt i meditasjonen. Så neste gang bør jeg kanskje forklare at ingen ting skummelt kommer til å skje.

Ingen kommentarer: