Sider

tirsdag, oktober 24, 2006

noe er galt

(sorry at denne posten er lang, har masse tekst og ingen bilder. men noen ting er kjipe...)

noe er galt når polititet svarer "
Det har vært masse fyll og bråk. En helt vanlig helgenatt. Som ventet." på spørsmål fra en journalist om hvordan natta har vært i oslo sentrum (se bilder fra aftenposten.no). noe er galt i byen.

fagfolk sier det er politikernes skyld. i aftenaften skriver hilde lundegaard at politikerne er opptatt av hvordan narkomane opptrer i beruset tilstand, men fokuserer ikke så mye på det fulle folk gjør. og hun utfordrer oss til "å tenke over hvorfor den gode gamle helgefylla blir møtt med nesten uendelig toleranse og tålmodighet."

i askim er natteravnene bekymret for utviklingen de ser. og politibetjent rune johnsen mener man må snakke om barnefyll, for mange de møter fulle er ned mot 12 år. (men de er kanskje ikke barn heller, men tweens eller preteens?)

men ungdomsundersøkelsen 2006 utført av sirus (statens institutt for rusforskning), sier at det egentlig ikke er en forverring i ungdommers bruk av alkohol og dop de siste årene. men fra 90-tallet til 2000 var det en veldig økning. og der ligger det fortsatt. nå i 2006 er det på 4,3 liter alkohol per ungdom mellom 16 og 25. (men det skal jo sies at slike undersøkelser aldri gir det hele og fulle bildet...)

men jeg lurer på hva jeg kan gjøre. gå natteravn, støtte blåkors, be, gi barn og unge alkoholfrie soner? kanskje alle tre. men det er sikkert mange andre ting jeg også kan gjøre.

1 kommentar:

Hanna Hvattum sa...

Skremmende... Nå ble jeg faktisk litt glad for at jeg har valgt å bo noen år i Trondheim, det er mye mindre av det her, så vidt jeg har fått med meg. Men det finnes jo definitivt likevel.

Viktig tema. Bra lesning. Gjorde ingenting at det ikke var bilder:)

Du er herved linket fra Utopia, Kristian. Godt å "se" noe til deg!