Sider

tirsdag, august 28, 2007

storaas


onkelen
(storebroren til mamma) og tanta mi eier og driver en gjestegård utenfor kongsberg. den heter storaas gjestegaard. der kan du komme f.eks med bedriften din og ha kur, konferanser eller teambuilding. dagens reklame...

nå kom jeg på en digresjon: tanta mi er en gründer og hun har startet med å lage pølser. de kaller hun "små grove". det morsomme var når hun skulle lage en blogg for å reklamere litt for pølsene. bloggen ble raskt oversvømt med mange slibrige meldinger fra ekle folk... så hun sletta den ganske fort.


det jeg skulle si var at margrethe og jeg var med onkel i helga for å ta bilder av en bedrift som var gjester der oppe på gjestegården. de skulle ut på tur og jeg hadde i oppgave å forevige det for så å lage en video som kan sendes dem etterpå. det var skikkelig gøy! vi dro opp til rjukan for først skulle vi gå sabbotørruta opp til tungtvansmuséet. her fikk vi god innføring i hvordan tungtvannsaksjonen under andre verdenskrig utartet seg. da vi kom til muséet så vi en film om aksjonen for så å møte en av dem som var med på den.


han heter jens anton poulssen og er 89 år gammel. men han var sylskarp og rettet flere ganger på ting som onkelen min sa feil under intervjuet. for en mann! jeg føler meg som en dvask slapping ved siden av folk som han. tenk å bo fire måneder i en liten hytte på hardangervidda uten skikkelig mat. det er respekt. denne sabotasje aksjoen som disse gutta gjorde blir regnet for en mal på hvordan en vellykket aksjon skal foregå. de gikk inn, sprengte tungtvannsbeholderen og rømte uten å løsne et eneste skudd. action.

skikkelig gøy å være med på en sånn tur. bra å lære mer om historien vår. også var det et stort pluss at vi hadde supert vær.

Ingen kommentarer: