Sider

mandag, januar 26, 2009

Bladanbefaling og rally mot omskjæring

På biblioteket fant jeg et magasin jeg ikke hadde sett før: Verdensmagasinet X. Og når temaet for utgaven var Vest-Afrika så måtte jeg bare låne det med hjem (genialt at jeg kan låne blader isteden for å kjøpe).

Likte godt artikkelen om fred, olje og norske investorpenger. Her forteller Erik Solheim om sin optimisme på vegne av Vest-Afrika. Han var på besøk i regionen i fjor og var blant annet innom et av NMS sine landsbyutviklingsprosjekt i Mali.

Om misjonærorganisasjonene sier Solheim:
- Jeg har ikke noe i mot misjonsorganisasjoner. Det er selvfølgelig lett å finne misjonsorganisasjoner som har gjort fæle ting, men det er like lett å finne misjonsorganisasjoner som har gjort masse flott. Mange er for eksempel engasjert mot kjønnslemlestelse i Mali, sier Solheim.

Det er flott at han tro på dem, for jeg kan skrive under på at de gjør mye bra!
De har vært med å lage fred i 1996 , tradisjonelle fødekoner har lært masse om hygiene osv, mange folk har fått en brønn med rent vann og de kjemper mot kjønnslemlestelse av kvinner.


Det siste er det også noen gutter fra Norge som vil være med å bekjempe. De er med i det årlige løpet "The Great African Run" som går fra Budapest til Bamako. På veien samler de inn penger til NMS sitt prosjekt om bekjempelse av kvinnelig omskjæring.

Ingen kommentarer: