Sider

lørdag, mai 21, 2005

tck's

jeg er en tck'er. altså en "third culture kid". det er et begrep som blir brukt om oss som er vokst opp i et annet land enn det foreldrene våre kommer fra. typisk misjonærbarn, ambasadørbarn, oljearbeiderbarn osv. for vi har våre foreldres kultur, det landet vi har bodd i sin kultur og så mikser vi alt sammen og lager vår egen kultur. alle de definisjonene om tck'ere treffer meg ikke helt, men mye gjør det også.

grunnen til at jeg skriver litt om dette er fordi det var kameruns nasjonaldag. og da var vi en gjeng kamerunmisjonærbarn som samla oss og festa. eller vi tok det rolig og mimret om kamerun og spiste digg. det var chill. men da pratet vi også om det å være en tck'er. fordi frode driver å skriver en master oppgave på mf om akkurat dette. hvordan tck'ere reagerer på å komme hjem til norge osv. (husker ikke helt hvordan tittelen på oppgaven lød.) men det var gøy å snakke om, for det er mye som vi har felles. vi telte blant annet opp hvor mange ganger vi har flytta. jeg kom til 14. det er ganske mye, med tanke på at jeg snart har bodd 11 år i oslo. (jeg husker ikke hvor mye de andre hadde flytta, men det var mer enn meg...) også telte vi hvor mange land vi hadde vært i. jeg har vært i 15, dagfinn i 14, kaia i 16 og frode i 25.

og dette karakteriserer de fleste tck'ere. (en artikkel om tck'ere) de er rastløse og flytter mye på seg. de liker også å reise og drar ofte på ferie vekk fra det landet de bor i. dette fordi de i barndommen flytta mye på seg. men jeg er ikke så avhengig av å reise og å flytte på meg osv. jeg føler jeg har blitt veldig fornorska. men samtidig merker jeg nå fortiden at jeg er rastløs. og at jeg har lyst til å reise. så noe av greiene har jeg jo i meg...


Ingen kommentarer: