Sider

søndag, mai 29, 2005

manga

vi var på butikken på lørda. kjøpte grillkull, tennvæske og manga-bladet shonen jump. for jeg har begynt å se litt på manga-fenomenet. som en kulturstudie på en måte. for jeg mener det er viktig å vite hva ungdommen driver med. slik at jeg lettere kan formidle evangeliet inn i livene deres.

litt om manga-bla
der: manga betyr tegneserie på japansk. men vi utafor japan bruker ordet manga om tegneserier fra japan. shonen jump er verdens største manga-blad. det har nå spredt seg fra japan til vesten og til norge (se mer om manga på wikipedia.org). manga er også forløperen til japansk anime, som er animerte tegnefilmer.

en norsk fyr som kan masse om dette er morten holmquist. han er lærer på ukt (en pdf-fil) på mf og leder i subchurch. han har en post på bloggen sin om japan og pouærkulturen der, (men det er lenge siden han har oppdatert bloggen...) se også en artikkel
han anbefaler: The japanization of the european culture. det er en litt gammel artikkel (1997), men den forklarer litt om hvordan ting fra japan har blitt poppis i europa.

jeg syns det er artig hvordan manga blir mer og mer poulært i norge. og det kommer fler og fler forskjellige blader, nettsteder med forumer og anime-filmer. mange er blitt hekta. og hele tida hører jeg folk som sier: "ja, det er to i klassen min som er sykt hekta på manga". det er spess gamere og andre nerder som først blir hekta.

men jeg syns det er fett jeg å. det er sinnsykt fantasifulle historier, masse humor, gode tegninger, overnatulige ting og masse action. så jeg skjønner at folk blir hekta, hekta, hekta.

siden vi er i det japanske hjørnet reklamerer jeg for bloggen til magne. jeg og magne gikk på hald sammen. magne er japanmisjonærbarn og har nettopp vært der en månedes tid. masse kule bilder.

1 kommentar:

anja & magne sa...

takk for reklame!
vil anbefale naruto for deg, kristian! utrolig vittig anime-serie, som selvfølgelig er basert på mangaen. tror serien er med i shonen jump. shonen betyr forresten barn, og da de i bareneskolealder. jeg tror de også gir ut seinen jump (ungdommer) i japan, får se om det dukker opp i norge?

er det noe liv på ande-siden vår krish?
hils fruen!

magic mag